Hjälp, jag kommer inte loss!

 

Lyssna på mig! Förstå mig! vill jag vråla ut med en satellitsändare, så att det färdas in i varje hem och hus i vårt snedvridna land. Att jag blir så himla frustrerad beror på att jag har kunskapen om vad jag behöver och att det egentligen är enkelt att rätta till. Men inte för mig, för jag får inte vara delaktig i min egen framtid längre. Jag kanske har bättre tur i mitt nästa liv?

Jag vill banka in mitt budskap till var och en. Varför kan ni inte förstå hur enkelt det kunde ha varit för mig om jag fick hjälp att skapa de rätta förutsättningarna? Det hade gynnat alla. Dessutom lär det vara kostnadseffektivt. Ändå placeras vi med Aspergers syndrom slentrianmässigt in i bidragsfacket med utanförskap och psykisk ohälsa som följd.

Jag har viljan och kraften, men mina resurser har tagits ifrån mig på obestämd tid. I stället sitter jag fast som i en åtsittande krama-om-mig-själv tröja som hindrar mig i alla riktningar och låser möjligheten att ta egna beslut. Det enda jag själv kan besluta mig om utan att några regler eller oförstående människor kan hindra mig, är min död.

Lättantändliga gnistor har bosatt sig i min kropp och likt en mäktig drake vill jag spy ut all min ilska och ångest som livnär sig på mitt psyke.

Gör något innan jag exploderar! Släpp mig fri och låt mig gå vidare.

av Aspergiana Postat i NPF

4 kommentarer på “Hjälp, jag kommer inte loss!

  1. Jag tror det är oerhört viktigt med den här sortens berättelser för de ökar kunskapen och river fördomarna.
    Skriv på bara!
    Kram!
    /Skvitt

  2. I detta politiska alliansklimat är man bara värd något om man är ung, helt frisk och arbetsför. Helst ska man vara ca 35 år och ha vuxna barn(!)….och ta hand om sina gamla föräldrar o.s.v. Man ska rätta sej in i leden till de andra, som aldrig vågar vara annorlunda.

    Men egentligen finns det ju arbetsmöjligheter för alla människor. Arbetsplatserna måste ibland rätta sej efter de anställdas personligheter och kompetens för att fungera optimalt.

    Att ha aspergers kan dessutom vara en stor FÖRDEL inom olika typer av jobb.

    Kao

    • Om någon hade sagt till mig för tjugo år sedan att Sverige skulle se ut som den gör i dag, hade jag aldrig trott på det. Det är helt sanslöst, att en regering kan rasera så mycket som Alliansen har gjort. Än mer ofattbart att de får så många anhängare.

      Om företagsklimatet hade anpassats efter individer, skulle det påverka hela samhällets utveckling positivt, inte bara personer som fungerar annorlunda. Precis som du säger, hade de vunnit på att inse vilken resurs många människor med Asperger och andra funktionshinder faktiskt är.

      Många med Asperger har svårigheter med vissa saker som NT-personer normalt klarar (det rör sig ofta om småsaker som är lätta att åtgärda), men de glömmer att många Aspergare klarar av jobbiga och komplexa saker, som NT-personer ofta inte hanterar alls.

      Företagare skriker efter kompetent arbetskraft, för att den inte finns hos NT-personer, men det är företagen som letar på fel ställen!

Lämna en kommentar